Milyen a Formabontó pedagóguscsapat?
Jelenleg 72 gyerekkel 14 állandó és 9 óraadó tanár foglalkozik a Formabontóban.
Miért jó ez a csapat?
Mert sok bennünk a közös, a különbségeink pedig csak tovább erősítenek. Mindenki mást tanult, másban kiemelkedő, viszont mindenki szívesen adja át a tudását nem csak a gyerekeknek, de a kollégáknak is. Igazi csapat vagyunk!

Közös bennünk mindaz, amit a pedagógiáról és a gyermekek neveléséről, kíséréséről gondolunk. Mindannyiunknak fontos, hogy a gyerekeket egyben nézzük, segítsük fejlődésüket nem csak a kötelező tantárgyakban, hanem minden kompetenciaterületen. Nálunk az önismeret, az önkifejezés, az együttműködési készségek és általában a szociális kompetenciák fejlesztése is kiemelt fontosságú. Céljaink eléréséhez rengeteg alternatív pedagógiai módszert és más formabontó megoldásokat alkalmazunk. Szenvedélyünk a tanítás és a tanulás is. Folyamatosan ismerkedünk új módszertanokkal, eszközökkel, keressük a még jobb megoldásokat, ahogy a hivatásukat igazán szerető tanárok oly sokan. Ebben a csapatban az a különleges, hogy a tapasztalatainkat megosztjuk, a tanultakat közösen dolgozzuk fel és van lehetőségünk az új ötleteket a lehető legrövidebb idő alatt a gyakorlatban is kipróbálni, alkalmazni.
Csak néhány példa az alternatív pedagógiai műhelyekből és képzésekből, amiken részt vettünk és amiket beépítünk a mindennapjainkba:
- AKG pedagógiai műhely
- ReSuli Alapítvány képzései
- Differenciálás
- Pedagógiai projekt
- Meseterápia
- Tehetséggondozás
- Drámapedagógia
- Kooperatív tanulásszervezés
- Leiner Károly – modern módszertani képzések
- Meixner-féle olvasás- és írástanítás módszertana
- DAM Iskola pedagógus továbbképzés
- Integrált természettudományos oktatás
- Internetes tanulásszervezés, online oktatási platformok
- Kooperatív és kollaboratív oktatás
- Kommunikáció serdülőkkel
- Konfliktuskezelés tréning
- EQ Tuning workshop
- Büntetés nélküli nevelés
Balogh Edit
intézményvezető, matematikatanár, matematika tehetséggondozás

Balogh Edit vagyok, tanító, szakvizsgázott közoktatásvezető, okleveles pedagógia- és középiskolai matematikatanár, szakértő, szaktanácsadó, mediátor és nem utolsó sorban két nagy fiúgyermek anyukája.
Fontos számomra, hogy bárki bizalommal fordulhasson felém. Meghallgatom és tiszteletben tartom problémáit, ötleteit. Szívesen segítek bármiben, amiben tudok. Hiszem, hogy egy kedves mosollyal, odafigyeléssel sikerülhet még egy vacakul induló napot is jobbá tenni. A 30 év alatt, amit tanári pályán töltöttem, megtanultam, hogy egymást kiegészítve, támogatva jobban teljesíthetünk. Büszke vagyok tanítványaimra, s arra, hogy legtöbbjükbe sikerült átplántálnom még a matematika szeretetét is. Az iskola pedagóguscsapatával együtt azon dolgozunk, hogy a törvény adta keretekhez és lehetőségekhez igazodva a lehető legtöbbet tegyünk a ránk bízott gyermekek testi és lelki egészségének fejlesztéséért, tudományos kíváncsiságuk fenntartásáért, vidám, optimista énjük megőrzéséért.
Hiszem, hogy a szülő, gyermek, pedagógus szorosan együttműködő hármas egysége minden fejlődés alapja.
Dégi Júlia
szakmai vezető, tanító, kistudós központ vezető

Eredeti végzettségem szerint geológus és vegyész vagyok, a földtudományok doktora. Hiszek abban, hogy a tudományterületek határai elmosódottak (ha egyáltalán léteznek), így a természettudományokat csak integráltan, tapasztalatra, élményekre építve érdemes tanítani. A tanítás fiatal korom óta szenvedélyem. Oktattam középiskolásokat, az egyetemen saját tantárgyaim is voltak, amiket évekig tanítottam. A fiatalabb korosztállyal gyermekeim születése után kezdtem foglalkozni. Rengeteg módszertani és alternatív pedagógiai képzést végeztem, a mai napig folyamatosan képzem magam.
A Formabontóban 2017 óta tanítok. Eleinte csak a kistudós szakkört – kisgyerekeknek szóló, kísérleteken alapuló természettudományos képzés – vezettem, később bekapcsolódtam a környezetismeret tanításába, 2019 óta pedig tanítóként is foglalkozom a nebulókkal, jelenleg a 7. osztály osztályfőnöke vagyok. Boldog vagyok, hogy nap mint nap láthatom a gyerekek fejlődését és részese lehetek a szárnybontogatásaiknak.
Spéthné Bakai Boglárka
tanító

2019-ben szereztem meg a tanító diplomám Debrecenben. 4 év tanítás után édesanya lettem. Gödön leltünk otthonunkra a férjemmel és a kislányommal. Így jelenleg lelkes, új tagja vagyok a Formabontó csapatnak.
Testnevelés műveltségterületen tanultam, így az különösen közel áll a szívemhez. Hiszem, hogy a mozgás és a játék által a gyermekek testi és szellemi képességei is hatékonyan fejleszthetők. A tanóráimba is mindig szívesen építek mozgásos feladatokat, fontosnak tartom, hogy a gyermekek játszva tanuljanak és ne teherként tekintsenek rá.
Varga Judit
tanító, gyermekjóga oktató

Varga Judit vagyok, Gödön élünk a férjemmel és két kislányunkkal. A tanítói diploma
megszerzése után tanítóként helyezkedtem el, majd az első kislányunk érkezéséig a
versenyszférában dolgoztam. A gyermekeimmel otthon töltött évek alatt született meg
bennem az elhatározás, hogy visszatérjek a tanítói pályára. 2023-ban óraadóként érkeztem a Formabontó Iskola közösségébe, az idei évtől pedig az első osztály egyik tanítójaként erősítem a csapatot.
A fejlődés lehetőségeit keresve tekintek a környezetemre, miszerint minden tapasztalat egyformán fontos, ahol a kitűzött céljainkat a befektetett energia és idő révén elérhetjük. A gyerekek nagy tanítóim is, mivel folyamatos változásra és tanulásra inspirálnak. Nyitott
szívvel és kíváncsisággal fogadom a gyerekeket, mert hiszem, hogy a tökéletesség ott van mindannyiunkban.
Taiszné Kappéter Éva
tanító

Gyógypedagógus vagyok. Hallássérült gyerekek korai hallás – beszédfejlesztésével, integrációjával foglalkoztam a diploma megszerzése után. A második diplomámat rehabilitációs konzultáció szakon szereztem, szintén a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán.
Három felnőtt gyermekem és két unokám van.
Csodás, szabad gyermekkorom volt, és kamaszként elhatároztam, hogy sosem felejtem el, hogy milyen gyereknek lenni. Felnőttként azt látom, hogy a kapcsolatok, a kommunikáció csak akkor működnek jól, ha őszinték vagyunk, mint a gyerekek.
Eddig legtöbbször fejlesztő pedagógusként dolgoztam, de tanítottam alsó tagozaton és voltam óvónéni is.
Sokféle tudást próbálok beépíteni a tanításba. A módszertani képzéseket nagyon szerettem (pl. kooperatív csoportmunka, projekt, Kedvesház pedagógia). A konfliktuskezelést resztoratív technikával próbálom megoldani. Ennek lényege, hogy mindannyiunkkal előfordul, hogy akarva, akaratlanul megbántjuk a másikat, de ha megbánjuk és megpróbáljuk jóvá tenni, tanulhatunk belőle.
Sok pedagógussal kerültem kapcsolatba. Szeretném bebizonyítani, hogy a tanulás lehet öröm, a nevelés lehet békés folyamat. A játék, a nevetés nem időpocsékolás, hanem életforma.
Köszönöm hogy itt lehetek. Ebben az országban kevés ilyen szakmai műhely működik. Reményeim szerint ez a jövő záloga.
Németh Adrienn
tanító, környezetismeret tanár, kistudós szakkör oktató

Végzettségem szerint környezetmérnök vagyok, a gyerekeim születése előtt, közel 10 évig a környezetvédelemben dolgoztam. Mindig is gyerekekkel szerettem volna foglalkozni, erre 2019-ben adódott lehetőség.
Eleinte napközisként vettem részt a Formabontó Iskola tanulóinak mindennapjaiban, majd bekapcsolódtam a kistudós foglalkozások vezetésébe és a környezetismeret tanításába.
Jelenleg az Apor Vilmos Tanítóképző Főiskola tanító szakos hallgatója vagyok és a negyedik osztályt kísérem a Formabontóban.
Célom, hogy a tanulási folyamat a közvetlen tapasztalásokon és a gyerekek aktív cselekvésén keresztül történjen. Fontos számomra, hogy a gyerekek szívesen jöjjenek az órákra, jól érezzék magukat az iskolában.
Tóthné Barcs Ágnes
magyar nyelv és irodalom, ének-zene, drámajáték, evangélikus hittan

Több mint harminc éves tanári pályám kezdetén, a Fóti Gyermekvárosban azt tanultam a gyermekektől, hogy a szülő hiányát nem pótolhatja senki, de a károkat enyhíteni csak okos pedagógiával, és legfőképp lélekkel érdemes és szabad.
A kilencvenes évek elején, nehezen kezelhető gyermekeket tanítva azt tanultam meg, hogy leginkább célravezető módszer a tudás átadására, ha az adott korcsoportra szabott játékos-komoly feladatokat dolgozom ki az általam tanított területeken. Ez ma már természetes, akkortájt eretnekségnek hatott munkahelyemen, egy lakótelepi iskolában.
Először én is bizonytalannak éreztem magam, de az Alternatív Pedagógiai Műhely akkor induló (1994) tanfolyamán több hasonszőrű kollégával találkozva rájöttem, ez igazából másféle szemlélet, másféle megközelítése a pedagógiának.
Örültem, hogy szemléletemet öt éven át a Lauder Iskolában csiszolhattam, majd a kétezres években több mint egy évtizedig a sződi általános iskolában kamatoztathattam ezt a tudásomat mint magyar-ének-zene szakos tanár. Ekkor végeztem el Rudolf Ottóné, Éva néni vezetésével a drámajátékvezető-tanfolyamot, amit szintén beépítettem mind szaktanári, mind szakköri munkámba.
Középiskolai magyartanárként az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban tanítottam magyar nyelv és irodalmat, valamint ének-zenét hét éven át, ahol 12 fiatal patrónusa is lehettem 13 és 20 éves koruk között.
Többek között ez a munka illetve a pályán eltöltött évek érlelték meg bennem, hogy elvégezve az Evangélikus Hittudományi Egyetemet, evangélikus hittanárként tevékenykedjem a gödi, a sződi és a sződligeti iskolákban, ötvözve a módszertani és a hittudományi tapasztalatokat immár negyedik éve.
A Formabontó Iskolában 2020 szeptembere óta tanítok irodalommal ötvözött éneket, drámajátékot. A gyermekeket és a Formabontó Iskola szellemiségét megismerve is azt tapasztalom, hogy a mozgás, az önkéntesség, a társaság, az egészséges versengés, a rend, a könnyűség, végső soron a lélek ellazítása, ahogy Comenius is megállapította négyszáz évvel ezelőtt, nagy erőket szabadít fel a gyermekben ahhoz, hogy a tudományokhoz már korai szakaszban kis tudós kiváncsisággal álljon.
Földessy Árpád
matematika, történelem

Végzettségemet tekintve elemző közgazdász és antropológus vagyok, de felnőtt éveim legnagyobb részét tanítással töltöttem. Ennek fő színtere a budapesti Milestone Intézet volt, ahol tehetséges középiskolásoknak segítettem megismerkedni a társadalomtudományokkal, megtalálni a nekik leginkább tetsző szakot és felvételizni különböző nagy nevű brit egyetemekre. Emellett tanítottam magántanárként, az ELTE Bibó István Szakkollégiumban, általános iskolásokat pedig az OTP Fáy Alapítványban.
A tanítás mellett nagyon érdekel a lelki egészség, ezért sokféle önismeret mellett elvégeztem a KRE mentálhigiénés segítő szakját is. A Formabontó mellett vezetői coachinggal és személyközpontú mentálhigiénés tanácsadással foglalkozom.
Hegedűs Julianna
történelem, hon- és népismeret, régészet

Végzettségemet tekintve régész vagyok, korábban e területem dolgoztam. Nagyon szeretem a gyerekeket, hatalmas öröm számomra, amikor sikerül felkeltenem az érdeklődésüket és a motivációjukat a történelem iránt. A tanításban a legfontosabb számomra az, hogy minden gyermek örömét lelje a történelemben való kutakodásban, és élményalapú módszerekkel jutassam el számukra az ismereteket. Örömteli visszajelzés számomra, amikor a gyerekek – az órarendi történelemoktatáson felül – szakkörre jelentkeznek, plusz feladatokat kérnek és végeznek.
Heckmann Ágnes
angoltanár

Az ELTE-n végeztem 2003-ban angol nyelvtanári szakon, majd egy év angliai au-pair-kedés után elvégeztem a kiegészítő képzést is, MA diplomát szereztem. Ezután egy nyarat az USA-ban töltöttem egy gyerektáborban gyerekfelügyelőként. Három kisgyerekem van, születésük előtt 9 évig alternatív középiskolában tanítottam angolt, hét évig osztályfőnök is voltam. A tanításban, tanulásban fontos számomra a játékosság, a gyerekek mindennapi életének, érdeklődésének középpontba helyezése, a diákok tanulási típusának, erősségeinek megismerése. A nyelv elsajátításához sokféle út vezethet, célom, hogy mindenki megtalálja a számára legtesthezállóbbat.
Hollósi-Szentpéteri Katalin
angoltanár

Hollósi-Szentpéteri Katalin vagyok, angoltanár. 2017 óta dolgozom a jelenleg is alkalmazott Jump&Fun nyelvelsajátítási módszerrel (jumpandfun.hu).
A módszer lényege és az én hitvallásom is, hogy a gyerekek lehetőséget kapnak arra, hogy az anyanyelvükhöz hasonló módon, játékosan, a mesék világán keresztül érzékenyüljenek, sajátítsák el második nyelvüket a saját ütemükben.
Ebben a mesés utazásban játszok én közvetítő szerepet az angol nyelv és a Formabontós gyerekek között.
Marczika Judit
testnevelés, technika

Földrajz-testnevelés szakos tanárként végeztem, de mindjárt az elején messzire sodort az élet a tanári pályától. Aktív éveim nagy részét rádiós hírszerkesztőként töltöttem, majd a gyermekeim születésekor egy nagyon izgalmas kézműves tevékenység, a nemezelés mellett tettem le a voksom. Az utóbbi években egyre több szálon kezdtem kapcsolódni a pedagógusi munkához: kortárs táncot tanítok és kiscsoportos kézműves foglalkozásokat tartok gyerekeknek. Erősen foglalkoztat a környezettudatos életmód és a társadalmi felelősségvállalás, ezért lelkesen dolgozom a Jane Goodall Intézet környezeti nevelési programjaiban: hangoskönyveket készítek és középiskolai vetélkedőket szervezek a fenntarthatóság témakörében. Számomra az élet elsősorban a szeretetkapcsolatok, valamint a kreativitás színtere, és a pedagógusi munkában is erre fókuszálok. A gyakorlati tapasztalatokra épülő oktatásban hiszek, amely teret enged a gyermeki kíváncsiságnak és kísérletező hajlamnak.
Vekerdy Tamás gondolatait vallom:
„Az fogja jól bírni az élet megpróbáltatásait és az lesz eredményes, aki gyerekkorában jól érezhette magát a bőrében, érzelmi biztonságban nevelkedett, önbizalmát megerősítették, nem hagyva, hogy a külvilág
(esetleg az iskola) tévesen értelmezett fölösleges követelményekkel túl korán megtörje.”
Pint Anikó
testnevelés

Testnevelés szakos általános iskolában kezdtem sportolói pályafutásomat, ahol a versenyzés előtérben volt, elsősorban talaj és szertorna ágakban. Felnőtt koromban a fitnesz- és testépítés majd erő- és állóképességi sportok felé fordultam, ahol a kettlebell versenysportban találtam meg a helyemet végül. Számos hazai és nemzetközi dobogós helyezést értem el, továbbá két kategóriában a sportág mesterjelöltje rangot kaptam. Nemzetközi finesziskolában szereztem sportoktatói képzettséget, de alapvégzettségemet tekintve szociális munkásként végeztem a Wesley János Teológiai Főiskolán. A főiskolai gyakorlatomban a fő irányvonal a gyermekvédelem volt, szakdolgozatomban a hiperaktív gyerekek beilleszkedési nehézségeit jártam körül, mely 20 évvel ezelőtt még viszonylag gyerekcipőben járt az oktatási rendszeren belül. Vallottam már akkor is és most is, hogy a poroszos típusú oktatástól el kell szakadni és az elfogadó, egyéni értékekre alapozó oktatás lehet az ideális jövőkép. Ezt a szemléletet igyekszem a sportban is követni, hiszen a – szakdolgozati témámat követve – hipkeraktivítással küzdő gyermekek számára a mozgásos foglalkozások hangsúlyosak a beilleszkedés nehézségek leküzdésében illetve, ha rátalálnak a számukra megfelelő sportágra, akkor azáltal, annak segítségével felnőtt korukra a túlmozgásos kényszerek nagyon jól kezelhetővé válnak. Kisebb korban a fejlesztő célú mozgások, de később – felsőbb osztályoktól – az aktív, a gyermek által választott és aktívan űzött sportolás is sikerrel adhat megfelelő megküzdési stratégiát a különböző zavarokra, de egyébként is, minden más esetben a sport szeretete és az egészséges életmód követése az általam közvetített értékek alapja.
Bajusz Péter
aikido

Iskolai végzettségem főiskola (szociálpedagógus)(NYME-ATFK), szakmai végzettségem Aikido sportedző (TF).
2017. január 13-án Ueshiba Moriteru Aikido Doshu 5. dan fokozatra emelt.
1998 óta oktatok gyermekeket.
2006. januárjában megalapítottuk a Seishokan Aikido Egyesületet, melyben azóta is elnöki tisztséget töltök be.
Célom az Aikido minél több emberhez való eljuttatása, mert hiszem, hogy az Aikido olyan értékeket közvetít, amelyeket a mai, modern világ próbál háttérbe szorítani. Ám ha valaki “ember” szeretne lenni, akkor ezek megismerésére feltétlenül szüksége van.
Piszkátor Ildikó
képzőművész, vizuális kultúra tanár

Piszkátor Ildikó vagyok. Üvegmozaik- és festőművészként tevékenykedem. Alkotásaimban folyamatosan az újításokat, az új anyagokat, technikákat igyekszem megjeleníteni, és erre bíztatom tanítványaimat is. Pályámat pedagógusként kezdtem, így nem volt kérdéses az, hogy tudok-e gyerekekkel és felnőttekkel foglalkozni, és kibontakoztatni bennük az alkotás örömét.
Pedagógus elhívatottságom a mai napig megmaradt. A tanévben fejlesztő művésztechnikai foglalkozásokat tartok gyerekeknek, felnőtteknek pedig otthonszépítő műhelyt vezetek. Nyaranta, közel 25 éve, kézműves és művészeti táborokban alapozhatják meg már a legkisebbek is kreativitásukat és alkotói tevékenységüket.
Bognár Noémi
énektanár, népi játszóházvezető, népi játék és kismesterségek oktatója

Bognár Noémi vagyok, tősgyökeres gödi, 2 nagyobb fiúgyermek édesanyja. Első egyetemi diplomámat énektanárként szereztem, majd elvégeztem a népi játszóházvezető, népi játék és kismesterség oktató tanfolyamokat a Hagyományok Házában. Ezek után a művelődésszervezés irányába mentem és ebben a szakmában dolgoztam. Közben elvégeztem a terepi vezető (környezetismereti) képzést a Magosfa Alapítványnál, ezt követően pedig pedagógus asszisztenssé váltam. Gyermekkorom óta néptáncolok és éneklek, jelenleg is a Búzaszem Iskola Dúdoló tagjaként Navratil Andreától tanulok népdalokat, és néptáncolok a felnőtt csoportban. Fontos számomra, hogy a gyermekek játékosan tanuljanak énekelni, komplex tudást kapjanak, aminek elsajátításához néphagyományaink, jeles napi szokásaink nagy segítséget nyújtanak.
Nagy-Deák Klaudia
technika és életvitel, pályaorientáció

Nagy-Deák Klaudia vagyok. Hogy lettem én az egyik technika tanár? Amikor 16 éve a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen megszereztem hitoktatói diplomám, már akkor is egy családsegítő szolgálatnál dolgoztam, s így a katedrára akkor nem álltam fel. Mégsem bántam meg soha, hogy nagytudású, elkötelezett professzoroktól és atyáktól tanulhattam a tanítást, mert törhetetlen hitet kaptam arról, hogy feladatunk és hivatásunk van az életben. Akkor a segítőszakma vált mesterségemmé, szociálpedagógus diplomát szereztem és gyermekeim
születéséig az életvezetési tanácsadás, munkaerőpiaci re-integráció és egy kicsit a terepmunkát elhagyva szakmai programok kidolgozása jutott feladatomul – mert mindig is hatékonyabbá akartam tenni a segítést.
Mikor édesanya lettem, még fontosabbá vált minden szabad percem tudatos eltöltése, és ha szakmához jutottam, az önkéntes tevékenységek, a pályaorientáció és az életpálya tervezés töltötte ki a hivatásomra szánt időt, meg persze az ehhez kapcsolódó képzések.
Prevenció, tapasztalati tanulás – ezek mellett tettem le a voksom. Kiderült, mégis csak a legjobb segítőszakma az, ha tanítom, amit a problémamegoldások során megtapasztaltam.
Minél ifjabb korban, minél élményszerűbben, törhetetlen hittel a gyerekek egyéniségének kibontakoztatásában, biztosítva számukra az oktatásuk során, hogy ne csak az őket körülvevő világról, hanem önmagukról is elmélyült ismerettel rendelkezhessenek. Támogatni szeretném őket ezáltal az élethosszig tartó tanulásban, erősítve lelki állóképességüket, önbecsülésüket és tudásvágyukat. A felnőttek világában ezt életút támogatásnak hívjuk – a nagyobbaknak jelenleg vállalkozóként tartok tréningeket, táborokat, konzultációkat vállalkozásommal Hogyan Igen néven – a suliban technika és életvitel a tantárgy neve, ezért itt ezt tanítom.
Halmi Viktória
hip hop tánc

Halmi Viktória vagyok, edző és táncoktató. Funkcionális személyi edzéseket és csoportos órákat tartok felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt, valamint táncot oktatok. Gyermekkorom óta sportolok jómagam is, kézilabdáztam, atletizáltam, tàncoltam, most pedig már évek óta igyekszem minél több gyermeket megmozgatni, szeretném átadni nekik a mozgás szeretetét és minden ezzel kapcsolatos tudásomat. Fontosnak tartom, hogy a gyerekek jó hangulatban, örömmel mozogjanak. Az óràkon koreográfiákat tanulunk, amiket játékos, fejlesztő, bemelegítő feladatokkal egészítünk ki, valamint nyújtunk. A tánc segít a testtudat kialakításában, segítségével fejlődik a koordináció, állóképesség, egyensúly, hajlékonyság, memória, fejleszti a koncentrációt, segít levezetni a stresszt, növeli az önbizalmukat és bátrabban mernek közönség előtt szerepelni. Szeretem vezetni őket ezen az úton és látni a fejlődésüket és a csillogó szemüket, lelkesedésüket.